Väriä lautaselle

Päivittäisillä valinnoillamme on merkitystä hyvinvointiin. Ravitsemuksen peruspilareita ovat säännölliset ateriat ja juomat. Elimistö tarvitsee riittävästi suojaravintoaineita ja sopivasti energiaa pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä. Tällöin keskittymiskyky on parempi töissä tai opinnoissa. Myös makeanhimo pysyy paremmin kurissa ja paino hallinnassa, kun syö riittävästi ja säännöllisesti. Terveellisillä ruokavalinnoilla on positiivinen vaikutus myös ihon, kynsien ja hiusten kuntoon sekä mielialaan. Jaksamista ja kehittymistä liikuntaharrastuksissa tukee se, että energiankulutus ja -saanti on tasapainossa.

Ruokavalionsa voi koostaa omaan elämään, arvoihin ja makumieltymyksiin sopivaksi. Terveyden kannalta on parasta syödä kasviksia, hedelmiä ja marjoja monipuolisesti. Kasvikset sisältävät painoonsa nähden vain vähän energiaa, joten ne ovat avuksi myös painonhallinnassa. Tuoreista tai kypsennetyistä kasviksista saa väriä lautaselle jokaisella aterialla – vihreää, keltaista, oranssia, punaista, valkoista…

Kannattaa suosia vähäsuolaisia ja vähemmän prosessoituja elintarvikkeita. Suolan sijasta voi käyttää yrttimausteita.

Syömisen rytmittäminen on tärkeää. Aterioita tulisi olla aamusta lähtien säännöllisesti siten, että nälkä ei pääse yllättämään. Ateriat ja kauppalista on hyvä suunnitella etukäteen.

Laadukas ateria koostuu proteiinista, hiilihydraateista ja rasvasta. Lautaselle annostellaan oman nyrkin verran proteiinia: kalaa, kanaa, lihaa, palkokasveja/tofua, kananmunaa tai raejuustoa. Yhtä lailla kasviksia ja vihanneksia: porkkanaa, punajuurta, kaalia, lanttua, naurista, palsternakkaa, selleriä, salaatteja, tomaattia tai kurkkua. Lisäksi tarvitaan täysjyväisiä viljatuotteita ja rasvoja. Erityisesti pehmeät rasvat ovat tärkeitä. Hyviä lähteitä ovat mm. pähkinät, siemenet, avokado, rasvainen kala ja kylmäpuristetut öljyt kuten oliivi- ja rypsiöljy.

Vesi on hyvä valinta ruokajuomaksi. Aterioilla voi nauttia lasillisen piimää, maitoa tai kasvijuomaa (soija, kaura tms.). Kahvi ja tee sopivat kohtuukäytössä terveelliseen ruokavalioon.

Mikäli vitamiinien ja kivennäisaineiden saanti jää riittämättömäksi ruuasta, voit hakea apteekista vitamiinivalmisteita. Monivitamiinien tarve on yksilöllistä. D-vitamiinia voi suositella jokaiselle otettavan purkista, erityisesti yli 60-vuotiaille läpi vuoden.

Kesäluonnon värikkyydestä nauttimaan! t: Linnainmaan apteekin farmaseutti ja hyvinvointivalmentaja Anne

 


Avainasiakastarjoukset voimassa tämän kuun loppuun

Katso kaikki tarjoukset »

Näyteikkuna

  • Kuiva suu 2018
  • Emättimen kutina ja kirvely 2018
  • Ientulehdus kevät 2018
Linnainmaan apteekki